MEWUJUDKAN PERPUSTAKAAN PERGURUAN TINGGI YANG RAMAH DIFABEL

Isrowiyanti Isrowiyanti

Abstract


This study aims to: 1) raise the institutions awareness about disabilities, especially the awareness in the university library that disability is a part of the academic society. The disabled people have the same rights for facilities and learning support services, therefore every university library should be inclusive and can serve user with disabilities; 2) university library should become disabilities-friendly. This study used literature study and also observation and interviews. The result of this study showed the elements which support university library to be disabilities-friendly namely facilities and infrastructure, human resource, and program socialization.

Keywords


Library academic; Universities; Disabilities; Inclusive

Full Text:

PDF

References


Coleridge, P. 1997. Pembebasan dan pembangunan: perjuangan penyandang cacat di negara-negara berkembang. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Depdiknas. 2009. Pedoman penyelenggaraan pendidikan inklusi. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional.

Indrawati, A. 2012. Catatan dari Malaysia perpustakaan kampus yang ramah sisabilitas”, Diffa: Setara dalam Keberagaman, (14) Februari.

Koulikourdi, A. 2008. Library services for people with disabilities in Greece. Library Review, 57 (2): 138 - 148. Dapat diakses melalui: www.emeraldinsight.com/0024-2535.htm.

Mulyana, D. 2004. Metodologi penelitian kulitatif: paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Perpusnas RI. 2007. Undang-Undang RI Nomor 43 Tahun 2007 tentang Perpustakaan. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.

Rahmayanty, N. 2010. Manajemen pelayanan prima: mencegah pembelotan dan customer loyality. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ro’fah, Andayani, dan Muhrisun. 2010. Inklusi pada pendidikan tinggi: best practices pembelajaran dan pelayanan adaptif bagi mahasiswa difabel netra. Yogyakarta:Pusat Studi dan Difabel (PSLD) UIN Sunan Kalijaga.

Ro’fah, Andayani, dan Muhrisun. 2010. Membangun kampus inklusif: best practices pengorganisasian unit layanan difabel. Yogyakarta: Pusat Studi dan Difabel (PSLD) UIN Sunan Kalijaga.

Saleh, A. R. dan Fahidin. 1995. Manajemen perpustakaan perguruan Tinggi. Jakarta: Universitas Terbuka.




DOI: https://doi.org/10.14203/j.baca.v34i1.173



Copyright (c) 2013 BACA: Jurnal Dokumentasi dan Informasi

 

BACA: Jurnal Dokumentasi dan Informasi index by: