PENERAPAN STORY TELLING DAN INSTAGRAM: OPTIMALISASI LAYANAN PERPUSTAKAAN KELILING DI DINAS KEARSIPAN DAN PERPUSTAKAAN KABUPATEN KEDIRI

Tri Mega Asri, Eka Ratri Noor Wulandari, Umi Jariyah

Abstract


The application of story telling in the Mobile Library of the Archives and Library Service (Disarpus) of Kediri Regency was conducted from February 2018 – March 2018 which was divided into four cycles. Each cycle consists of two meetings. At each meeting, researchers used the same story, namely stories of fables and different in each cycle with an increase of approximately two to five children per-cycle. To promote of the mobile library services, the instition used Instagram. The research results showed that the Archives and Library Service (Disarpus) of Kediri Regency has exceeded the target achievement of Instagram as a promotional media, in its application it is divided into five cycles, each cycle carried out for one week. Instagram promotions are conducted to the first cycle to the fifth cycle there is an increase from 116 to 200 followers; the achievement of likes to occur from cycle I – cycle III, from 372 to 798 likes while from cycle III until V there is not change.

Keywords


Public library; Mobile library; Story telling; Social media; Instagram

Full Text:

PDF

References


Ali, M, H. Abdul Wahid. 2006. Layanan Perpustakaan Keliling. Jakarta: Ikatan Pustakawan Indonesia.

Aliyah, S. 2011. Kajian Teori Metode Story Telling dengan Media Panggung Boneka untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak dan Berbicara Anak Usia Dini: Studi Eksperimen Quasi di TK Negeri Pembina Kabupaten Majalengka. Tesis. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Bachtiar, Bachri, S. 2005. Pengembangan Kegiatan Bercerita, Teknik dan Prosedurnya. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Bunanta, M. 2009. Buku, Dongeng, dan Minat Baca. Jakarta: Murti Bunanta Foundation.

Dinas Kearipan dan Perpustakaan Kabupaten Kediri. 2017. Laporan Tahunan Perpustakaan. Kediri.

Ghazali, Miliza. 2016. Buat Duit Dengan Facebook dan Instagram: Panduan Menjana Pendapatan dengan Facebook dan Instagram. Malaysia.

Handayani, Muri. 2016. Emak-Emak Jago Jualan: Beres-Beres Rumah, Sambil Kebanjiran Rupiah. Bandung: Bilionare Sinergi Korpora.

Isjoni. 2011. Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta.

Kementrian Pemberdayaan Aparatur Negara. 2003. Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik. Jakarta.

Kusmiadi, A. et al. 2008. Strategi Pembelajaran PAUD melalui Metode Dongeng Bagi Pendidik PAUD. Jurnal Ilmiah VISI PTK-PNF.

Pemerintah Indonesia. 2009. Undang-Undang Nomor 5 tahun 2009 tentang 2009 Pelayanan Publik. Jakarta: Sekretaris Negara.

Rahmawati, Dewi. 2016. Pemilihan dan Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online (Studi Deskriptif Kualitatif pada Akun Instagram @FreezyBrowniezz). https://digilib.uin-suka.ac.id (akses 18 Maret 2018).

Sutarno NS. 2006. Perpustakaan dan Masyarakat. Jakarta: Sagung Seto.

Sutarno NS. 2006. Mengenal Perpustakaan. Jakarta: Jala Permata.




DOI: https://doi.org/10.14203/j.baca.v40i2.478



Copyright (c) 2019 BACA: JURNAL DOKUMENTASI DAN INFORMASI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

BACA: Jurnal Dokumentasi dan Informasi index by: