PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK GEMAR MEMBACA MELALUI PEMBACAAN BUKU CERITA

Encang Saepudin, Ninis Agustini Damayani, Neneng Komariah

Abstract


This study aims to determine the process of building children's character who likes reading through reading story books. Specifically, the research objectives are: (1) knowing the storytelling process; and (2) knowing the benefits of storytelling in building the character of children who love reading. Qualitative research methods with a case study approach. The source of research data is one community leader, two managers of the Taman bacaan Permata Hati, and one person from the education office. Collecting data through interviews with key informants, direct observation of research objects, and literature studies. Test the validity of the data through triangulation. Descriptive data analysis through stages of reduction, presentation, and drawing conclusions. The results showed that the storytelling process to build the character of children who love reading is to set goals, form of storytelling, supporting facilities, storytelling steps, and assessment design. The benefits of reading stories for children are that they can form character, especially the cultivation of the values of life, build language skills, trigger critical thinking, stimulate imagination and fantasy, be able to train concentration, open horizons of knowledge, and encourage children's reading interest. Based on the results of the study, it can be concluded that reading story books can form children's reading characters and habits.


Keywords


Storytelling; Reading habits; Characters; Critical thinking; Knowledge; Children

References


Basuki, S. 2011. Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Bunanta, M. 2009. Buku, Dongeng, dan Minat Baca, Jakarta: Murti Bunanta Foundation.

Departemen-Pendidikan-Nasional 2018. Rancangan Penilaian Hasil Belajar. Jakarta.

Eliasa, E.I. 2011. Pentingnya Kelekatan Orang Tua dalam Internal Working Model untuk Pembentukan Karakter Anak (Kajian Berdasarkan Teori Kelekatan dari John Bowlby). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Gasong, D. 2018. Belajar dan Pembelajaran. Deepublish.

Hildayani, R., Sugianto, M., Tarigan, R., & Handayani, E. 2014. Psikologi Perkembangan Anak.

Indonesia, P.R. 2007. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2007 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Panjang Nasional Tahun 2005–2025. Jakarta.

Ismoerdijahwati, K. 2007. Metode Bercerita.

Kusmiadi, A., Sriwahyuningsih, S., & Nurfalah, Y. 2008. Strategi Pembelajaran PAUD melalui Metode Dongeng bagi Pendidik PAUD. Jurnal Ilmiah Visi, 3(2), 198-203.

Lidyasari, A.T. 2013. Pola Asuh Otoritatif sebagai Sarana Pembentukan Karakter Anak Dalam Setting Keluarga. di http://staff. new. uny. ac. id> upload> penelitian.

Masitoh. 2006. Strategi Pembelajaran TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Miles, B.M. & Michael, H. 1992. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UIP.

Musfiroh, T. 2008. Memilih, Menyusun, dan Menyajikan Cerita untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Pebriana, P.H. 2017. Analisis Kemampuan Berbahasa dan Penanaman Moral pada Anak Usia Dini melalui Metode Mendongeng. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 139-147.

Qisty, S.N. 2011. Pengaruh Mendongeng dalam Memotivasi Kegiatan Membaca Anak di Kebukit. Skripsi. Bandung: Universitas Padjajaran.

Rachmayani, D. 2014. Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 2(1).

Raco, J. 2018. Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya.

Rijal, A. 2011. Kurikulum Pembelajaran Fiqih Madrasah Tsanawiyah Perspektif Pendidikan Holistik Berbasis Karakter: Upaya Pembangunan Karakter Bangsa. Disertasi. Surabaya: UIN Sunan Ampel.

Saepudin, E., Sukaesih, S., & Rusmana, A. 2017. Peran Taman Bacaan Masyarakat (TBM) bagi Anak-Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 5(1), 1-12.

Saputro, B.E. 2012. Peningkatan kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini melalui Metode Cerita Gambar Seri pada Anak Didik Kelompok B di TK Bhayangkari Tahun Pelajaran 2011/2012. Disertasi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Soetantyo, S.P. 2013. Peranan Dongeng dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 14(1), 44-51.

Susanti, R. 2002. Penguasaan Kosakata dan Kemampuan Membaca Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Penabur, 1(1), 87-93.

Sutarno, N.S. 2006. Mengenal Perpustakaan. Jakarta.

Wijaya, C. 2010. Pendidikan Remedial. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yulianti, D. 2010. Belajar Sains di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Indeks.




DOI: https://doi.org/10.14203/j.baca.v41i2.467



Copyright (c) 2020 BACA: JURNAL DOKUMENTASI DAN INFORMASI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Jl. Jend.Gatot Subroto No.10, South Jakarta, DKI Jakarta12710, Indonesia
Copyright 2019 by PDDI LIPI, Design by Slamet Riyanto