HUBUNGAN PERILAKU PENCARIAN INFORMASI PEREMPUAN DENGAN KEBUTUHAN FASHION

Cindy Amanda, Prijana Prijana, Andri Yanto

Abstract


This article analyzes about women’s information seeking behavior with fashion needs. The aim of the research is to recognize the information seeking behavior of woman for fashion needs, at the Faculty of Communication Sciences of Padjajaran University. The paradigm of this study is post-positivism with a quantitative approach. The method used is correlational with Pearson’s product-moment correlation statistic test. The population of this study  are 92 people with accidental sampling technique. The result of this study concludes that the information seeking behavior of women is moderately related with fashion needs. The constantly developing fashion needs requires woman to search for information which will later form an information seeking behavior based on the intensity of media use.


Keywords


Information seeking; Information searching behavior; Fashion needs; Women

Full Text:

PDF

References


Batley, Susan. 2007. Information Architecture of Information Professionals. England: Chandos Publishing.

Dewi, Putu Setia Aprilia, Ni Luh Nyoman Kebayantini, and Ikma Citra Ranteallo. 2015. Kebaya Sebagai Media Presentasi Diri Perempuan Bali di Kelurahan Ubud, Gianyar. Jurnal Ilmiah Sosiologi (SOROT). 1 (3): 1-11.

Gumilar, Rizky Agung, Yunus Winoto and Rully Khairul Anwar. 2016. Perilaku Pencarian Informasi di Kalangan Para Pengrajin Golok (Studi Kasus Perilaku Pencarian Informasi Para Pengrajin Golok di Kampung Galonggong Tasikmalaya). Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan. 4 (1), 1-10. doi:http://dx.doi.org/10.24198/jkip.v4i1.11623.

Heinström, Jannica. 2003. Five Personality Dimensions and Their Influence on Information Behaviour. Information Research. 9 (1).

Hendraningrum, Retno and M. Edy Susilo. 2008. Fashion dan Gaya Hidup: Identitas dan Komunikasi. Jurnal Ilmu Komunikasi. 6 (2): 25–32.

Indah, Cahyo Noer. 2014. Perilaku Penemuan Informasi Mahasiswa Baru. Libri-Net. 3 (1): 41-60.

Kaparang, Olivia. M. 2013. Analisa Gaya Hidup Remaja dalam Mengimitasi Budaya Pop Korea Melalui Televisi. Journal Acta Diurna. 2 (2): 1–25.

Krikelas, James. 1983. Information Seeking Behaviour: Patterns and Concepts. Darxel Library Quartetly. 19 (2): 5–20.

Margaretha, Yolla dan Henky Lisan. 2011. Pengaruh Fashion Clothing Involvement Terhadap Recreational Shopper Identity. Bandung: Universitas Maranatha.

Nicholas, David. 2000. Assessing Information Needs: Tools, Techniques and Concepts For The Internet Age. Second. London: Aslib.

Novianto, Iik. 2013. Perilaku Penggunaan Internet di Kalangan Mahasiswa (Studi Deskriptif tentang Perilaku Penggunaan Internet di kalangan Mahasiswa Perguruan Tinggi Negeri (Fisip Unair) dengan Perguruan Tinggi Swasta (Fisip UPN) untuk Memenuhi Kebutuhan Informasinya). Libri-Net. 2 (1): 1-40.

Nugraha, Rahmadya Putra. 2012. Fashion Sebagai Pencitraan Diri dan Identitas Budaya. Prosiding Seminar Nasional dalam Rangka Dies Natalis Jurusan Ilmu Komunikasi Fisip Unsoed ke-14. Purwokerto: Universitas Jenderal Soedirman.

Pendit, Putu Laxman. 2003. Penelitian Ilmu Perpustakaan dan Informasi: Sebuah Pengantar Diskusi Epistemologi dan Metodologi. Jakarta: JIP UI.

Prijana, Yunus Winoto, and Andri Yanto. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif Ilmu Perpustakaan dan Informasi. Bandung: Unpad Press.

Rozinah, Siti. 2012. Perilaku Pencarian Informasi Mahasiswa dalam Penulisan Skripsi. Depok: Universitas Indonesia.

Rachmawati, Tine Silvana, and Yunus Winoto. 2015. Perilaku Informasi Para Penggali Emas Tradisional (Gurandil) Dalam Melakukan Kegiatan Eksplorasi Dan Pengolahan Tambang Emas.” Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan 3 (1): 33–42. doi:http://dx.doi.org/10.24198/jkip.v3i1.9487.

Sari, Chyntia Kartika, Pawit M. Yusup, and Wina Erwina. 2013. Pola Pencarian Informasi Seniman di Ruang Altrnatif Seni s.14 Bandung. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan 1 (2): 117–26. doi:http://dx.doi.org/10.24198/jkip.v1i2.9975.

Trisnawati, Tri. Yulia. 2011. Fashion sebagai Bentuk Ekspresi Diri dalam Komunikasi. The Messenger. 3 (1): 36–47.

Troxell, Mary D and Elaine Stone. 1981. Fashion Merchandising. New York: McGraw–Hill.

Widyastuti, Irmay, Tine Silvana Rachmawati, and Nuning Kurniasih. 2014. Kebutuhan Informasi Gaya Hidup Remaja tentang Fashion di Sekolah Menengah Pertama Negeri 21 Bekasi. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan. 2 (2): 81-86. doi:http://dx.doi.org/10.24198/jkip.v2i2.11642.

Wilson, T. D. 1999. Models in Information Behaviour Research. Journal of Documentation. 55 (3): 249-270.

Wilson, T. D. 2000. Human Information Behaviour. Information Science Research. 3 (2): 49-55. http://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf




DOI: https://doi.org/10.14203/j.baca.v38i2.319



Copyright (c) 2017 BACA: JURNAL DOKUMENTASI DAN INFORMASI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

BACA: Jurnal Dokumentasi dan Informasi index by: